Den ene ting...
... der styrker arbejdspladsens employer brand
... der tiltrækker dygtige og eftertragtede medarbejdere
... der reducerer rekrutteringsomkostninger betragteligt
Kan du gætte det?
Krifa laver årligt en undersøgelse, som tager temperaturen på danskernes arbejdslyst - og 2023 udgaven viser bla. at medarbejderes oplevelse af mening har størst betydning for deres arbejdslyst. At arbejdet skal give mening for dem selv, for organisationen og for verden.
Employer branding bliver i disse år en stadig mere relevant disciplin i takt med, at virksomheder kæmper for at tiltrække og fastholde de rette kandidater.
…men hvad er employer branding egentlig?
Det giver jeg mit take på i dette indlæg.
1. marts kom der nye og overraskende beskæftigelsestal, der viste at vi er gået ind i 2023 med højeste beskæftigelse nogensinde. Trods usikre tider er beskæftigelsen faktisk steget med mere end 60.000 personer i 2022. Og mange virksomheder oplever store udfordringer med at tiltrække nok kvalificeret arbejdskraft - en situation der kun forstærkes når konjunkturerne vender og hjulene kommer op i hastighed.
Konkurrencen om de dygtige medarbejdere bliver kun vildere i årene der kommer.
Så det er NU der skal lægges en strategi for rekruttering.
I dette indlæg får du tre konkrete tips til, hvordan du får en indsigt i din målgruppe, der giver dig stærke kort på hånden i arbejdet med employer branding.
…hvilket person ville I så være? Sådan en, der i en endeløs strøm af ord kun taler om sig selv og sine præstationer? Eller sådan en, der nysgerrigt forholder sig til modparten?
I dette indlæg møder du min undren over, hvorfor så få stillingsopslag er modtagerorienteret.
Ny analyse viser at 63% af alle virksomheder oplever mangel på arbejdskraft og i stedet må ty til rekruttering af mindre kvalificerede kandidater.
Men hvorfor lykkes virksomhederne ikke med deres rekrutteringer. Hvad gør de aktivt for at tiltrække de rette kandidater - og stemmer det overens med kandidaternes behov?